Fot. Andrzej Różycki, Fotoandrzejozofia, 2010

Czułość dla Rydet

Twórczość Zofii Rydet (1911–1997) budzi nie tylko uznanie, ale także coraz większe zainteresowanie. Zainicjował je film Nieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet (1989) w reżyserii Andrzeja Różyckiego oraz wystawa prac artystki zorganizowana w 1999 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi. Wydarzenia te miały związek z przełomem, jaki dokonał się w fotografii dokumentalnej na początku XXI wieku. Pracami o charakterze surrealistycznych fotomontaży i kolaży, a zwłaszcza dokumentalnym stylem Zapisu socjologicznego 1978–1990, Rydet otworzyła przed polską fotografią nowe możliwości rozwoju.

Fot. Agnieszka Hunicz, 80 i wiecej, 2014
Fot. Andrzej Różycki, Fotoandrzejozofia, 2010

Wszyscy artyści, których prace prezentowane są na wystawie, pracują –podobnie jak Rydet – na materiale czarno-białym, który, wbrew powszechnej opinii, nie jest bardziej „ułomny” od wizji fotograficznej ukazanej w kolorze. Ekspozycja nie ma jednak na celu przedstawienia zaproszonych twórców jako kontynuatorów wieloaspektowej twórczości Rydet, ale ma obudzić dyskusję nad tym, w jaki sposób różne typy obrazowania obecne w jej zdjęciach wpłynęły na najnowszą polską fotografię.

Czułość dla Rydet

Fot. Maciej Herman, cykl Biblioteka - portret wielokrotny, 2015
  • Fot. Piotr Kosiński, bez tytułu, 2015
  • Fot. Piotr Kosiński, bez tytułu, 2015
  • Fot. Tomasz Sobieraj, Życie jak sen z cyklu Kolosalna morda miasta, 1999

zobacz inne

  • MAŁŻEŃSTWO W RUINIE

  • BRONISZÓW      Z DALA OD STOLICY

  • JAPAN URBAN

  • ONLY HUMAN: MARTIN PARR