Kariera Artura Ui Bertolta Brechta, Teatr Współczesny, prem. 6 I 1962, reż. Erwin Axer, scen. Ewa Starowieyska i Konrad Swinarski. Na zdjęciu Tadeusz Łomnicki jako Arturo Ui. Fot. Edward Hartwig / Teatr Współczesny
12-04-2017

ODDECH

To opowieść o warszawskiej odwilży teatralnej w 2 połowie 1956 roku, będącej następstwem politycznej odwilży kraju. Teatry, pozostające dotąd we władzy Centralnego Zarządu Teatru, zyskały po 1956 roku twórczą przestrzeń i pewną niezależność. W górującym nad Warszawą Pałacu Kultury i Nauki otwarto Teatr Dramatyczny, wystawiano prapremiery sztuk Gombrowicza, Mrożka, Różewicza oraz autorów europejskich m.in. Ionesco czy Dürrenmatta. To czas wielkich debiutów (Konrad Swiniarski), powrotów (na deski Teatru Polskiego wracają „Dziady”) i wybitnych twórców: Kazimierza Dejmka (Teatr Narodowy), Adama Hanuszkiewicza (Teatr Powszechny). Przy ulicy Nowogrodzkiej w Warszawie powstaje nowoczesny teatr muzyczny, a teatry studenckie przebojem zdobywają serca młodych ludzi.

Dochodzenie Petera Weissa, Teatr Współczesny, prem. 6 VI 1966, reż. Erwin Axer, scen. Ewa Starowieyska. Na zdjęciu scena zbiorowa, w pierwszym rzędzie Świadkowie, od lewej Kazimierz Rudzki, Halina Kossobudzka, Henryk Borowski, Tadeusz Fijewski, Zofii Mrozowska, Tadeusz Łomnicki, Janusz Warnecki, Józef Maliszewski. Fot. Edward Hartwig / Teatr Współczesny
Biedermann i podpalacze Maxa Frischa, Teatr Współczesny, prem. 23 IV 1959, reż. Erwin Axer przy współpracy Andrzeja Łapickiego, scen. Otto Axer. Na zdjęciu Stanisław Daczyński (Pan Biedermann) oraz Stanisława Perzanowska (Babette Biedermann). Fot. Edward Hartwig / Teatr Współczesny

 

„Wystawa przywołuje pamięć jeszcze jednego wybitnego twórcy polskiego teatru – Erwina Axera. W związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin wybitnego reżysera, który przez ponad trzy dekady miał ogromny wpływ na kształt życia teatralnego stolicy, jego twórczość i teatr są centralnym punktem opowieści o niezwykłym momencie w powojennych dziejach Warszawy, kiedy to po okresie stalinowskiego terroru polskie społeczeństwo mogło spokojniej odetchnąć ” - mówi kurator wystawy, Paweł Płoski.

Wystawę “Oddech. Teatr Erwina Axera i Warszawa teatralna 1956-1966”, na którą składa się ponad 40 zdjęć dwóch najważniejszych fotografów teatralnych tamtego czasu: Edwarda Hartwiga i Franciszka Myszkowskiego,  można oglądać do 18 czerwca na skwerze im. ks. Jana Twardowskiego (Krakowskie Przedmieście, róg Karowej).

ODDECH

Erwin Axer na próbie w Teatrze Współczesnym, lata sześćdziesiąte. Fot. Edward Hartwig / NAC
  • Kordian: Tadeusz Łomnicki jako Kordian w inscenizacji dramatu Juliusza Słowackiego. Fot. Edward Hartwig, Franciszek Myszkowski / Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego
  • Tango Sławomira Mrożka, Teatr Współczesny, prem. 7 VII 1965, reż. Erwin Axer, scen. Ewa Starowieyska. Na zdjęciu od lewej Tadeusz Fijewski (Wuj Eugeniusz), Mieczysław Czechowicz (Edek), leży: Wiesław Michnikowski (Artur). Fot. Edward Hartwig / Teatr Współczesny
  • Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza, Teatr Dramatyczny, prem. 29 XI 1957, reż. Halina Mikołajska, scen. Andrzej Sadowski. Na zdjęciu Barbara Krafftówna w tytułowej roli. Fot. Franciszek Myszkowski / Archiwum Teatru Dramatycznego

zobacz inne

  • MAŁŻEŃSTWO W RUINIE

  • BRONISZÓW      Z DALA OD STOLICY

  • JAPAN URBAN

  • ONLY HUMAN: MARTIN PARR