Równolegle (KRK/NUE)
Fotografie pochodzące z okresu 1945–2016 fotografów związanych z Krakowem i Norymbergą – dwoma miastami, z których ostatnie zostało całkowicie zniszczone podczas drugiej wojny światowej, a pierwsze wyszło z niej niemal bez uszczerbku. Przedstawione w ramach ekspozycji dzieła stworzą opowieść o bliskich sobie wzajemnie miastach, połączonych nie tylko osobą Wita Stwosza, ale i siecią współczesnych powiązań kulturalnych.
Punktem wyjścia wystawy są fotografie ukazujące z jednej strony trybunę znajdującą się na terenie zjazdów NSDAP w Norymberdze, wówczas ozdobioną jeszcze swastyką, oraz – z drugiej – pierwszy pochód pierwszomajowy w Krakowie. Powojenną historię stolicy Małopolski tworzą zdjęcia Henryka Hermanowicza wykonane w szpitalu dla nerwowo i psychicznie chorych w Kobierzynie. Przedstawiają one ofiary wojennej traumy.
Wystawa ‘Równolegle’ skupia się także na teraźniejszości. Zdjęcia z cyklu „Święta wojna” autorstwa Wojciecha Wilczyka pokazują kibicowskie graffiti – ksenofobiczne, rasistowskie, agresywne. Z kolei Jutta Missbach z Norymbergi przedstawia pracę wykonaną w Krakowie specjalnie na potrzeby wystawy. To swobodna dokumentacja architektury, zestawienia niechcianego dziedzictwa peerelowskiego, np. betonowych osiedli, z późniejszym dziedzictwem estetycznym: plastikowymi szyldami i napisami. Natomiast artysta norymberski René Radomsky pokazuje przestrzeń swego miasta nieobarczoną historycznym dziedzictwem – są to ruchome obrazy miejskich, można by nawet powiedzieć ulicznych ptaków.
Prywatną współczesność Krakowa zaprezentują fotografie wybitnego amerykańskiego fotografa Michaela Ackermana, który w stolicy Małopolski spędził wiele lat. Jego ciemne, dotkliwe dla odbiorcy zdjęcia, portrety i sceny uliczne to mające charakter wizji nocne obrazy Krakowa. Podczas gdy Annika Maaß skupia się na tym, co ulotne. Jej 1440 jest swobodnym zapisem doby z życia różnych postaci: znajomych, przyjaciół, ale też przypadkowych ludzi. Artystka rejestruje to, co im się w ciągu dnia przydarza. Prywatny charakter mają także zdjęcia Michaela Ullricha skupionego na własnym życiu i tworzeniu fotograficznego dziennika. Kodą Równolegle (KRK/NUE) jest praca krakowskiego artysty Łukasza Trzcińskiego, również wykonana specjalnie na potrzeby tej wystawy. Jej podstawą jest zarejestrowane w Norymberdze wideo.
“Niejawnym tematem wystawy „Równolegle (KRK / NUE)” jest język fotografii, różne jego wersje, rodzaje. Fotografia nie zostanie przedstawiona jako język jednolity: artystyczny, prywatny czy dokumentalny. Bazą i jednocześnie elementem centralnym są tu miejsca i ich historie, natomiast sposoby przedstawienia okażą się zmienne, opisują miasta z wielu perspektyw. Mozaika, palimpsest, nielinearny sposób relacjonowania to podstawowe zasady rządzące tą próbą ukazania dwóch miast, bliskich sobie wzajemnie i zarazem dalekich” - dodaje Kurator wystawy, Wojciech Nowicki.
Wystawa potrwa do 3 maja 2017 r.
Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki
Pl. Szczepański 3a
Kraków
.
Równolegle (KRK/NUE)