Fot. Kaupo Kikkas
17-12-2017

W POGONI ZA ŚWIATŁEM

21 grudnia przypada najkrótszy, a więc i najciemniejszy dzień roku. Słońce znajduje się wtedy najniżej nad horyzontem. Dla wielu osób przesilenie zimowe oznacza ciepłe skarpety, kubek z ciepłym napojem i mało światła dziennego. Dla fotografa takie ciemniejsze dni to jednak doskonała okazja, żeby zrobić twórcze zdjęcia z elementami zarówno sztucznego oświetlenia, jak i niezwykłego w tym okresie światła dziennego. Z okazji tego niezwykłego czasu firma Sony postawiła przed kilkoma europejskimi autorami zdjęć portretowych zadanie, by podjęli „pogoń za światłem” i za pomocą obiektywu SEL100F28GM utrwalili piękne obrazy.

W pogoni za światłem udział wzięli : Josef Bollwein (Austria), Petar Sabol (Chorwacja), Jan Tichy (Czechy), Lærke Posselt (Dania), Kaupo Kikkas (Estonia), Bertrand Bernager (Francja), Samuel Aranda (Hiszpania), Marco Ter Beek (Holandia), Robert Maschke (Niemcy), Jan Kriwol (Polska), Alin Popescu (Rumunia), Uros Podlogar (Słowenia), Andrew Whyte (Wielka Brytania), Maki Galimberti (Włochy)

W warunkach niedostatecznej jasności blask światła bywa nieprzyjemny dla oka i dlatego rozmycie tła może nadać zdjęciu pewną miękkość. Obiektyw SEL100F28GM wyróżnia się nieprzeciętną rozdzielczością i pięknym odwzorowaniem nieostrych fragmentów zapewnianym przez optykę Smooth Trans Focus. Dzięki niemu fotograf może twórczo pokonywać wcześniejsze ograniczenia w różnych warunkach oświetlenia. Niezwykle mała głębia ostrości, 11-listkowa przysłona i unikatowa soczewka apodyzacyjna zmieniają źródła światła w cudownie gładkie, okrągłe, jasne plamy — przy zachowaniu imponującej ostrości pierwszego planu. Lampki choinkowe, zimne ognie, linie dachów, mosty, lampy uliczne, wystawy sklepowe... Każde źródło światła to dzięki obiektywowi SEL100F28GM niezwykła szansa na wykonanie oryginalnych zdjęć, w których tło jest równie interesującym elementem jak pierwszy plan.

 

Fot. Laerke Posselt
Fot. Andrew Whyte

Jan Kriwol, polski fotograf biorący udział w projekcie „w pogoni za światłem” w następujący sposób opisuje swoje sposoby na piękne zdjęcia wykonywane w ciemności: Dla mnie sposobem na zdjęcia w nocy wcale nie jest lampa błyskowa. Wręcz się jej wystrzegam. Zamiast tego wolę podwyższyć czułość aparatu i szukać naturalnych źródeł światła. Zwłaszcza w mieście o to nie trudno. Witryny, latarnie, przystanki autobusowe czy nawet smartfony to fantastyczne obiekty emitujące światło, które możemy wykorzystać. Dodatkowo oferują one różne barwy. Wystarczy poobserwować co jest naokoło i ustawić modela pod odpowiednim kątem. Aparaty Sony oferują najlepszą jakość obrazu na wyższych czułościach, więc czemu z tego nie korzystać?

Z kolei inny uczestnik projektu, niemiecki fotograf Robert Maschke podpowiada jakiego sprzętu użyć i jak zaplanować tło, aby zimowe fotografie były spektakularne.Jego zalecenia dotyczące sprzętu są następujące:
- Jeśli korzystasz z różnych źródeł światła, do wytworzenia na zdjęciach atrakcyjnego, gładkiego efektu bokeh niezbędny będzie jasny obiektyw, taki jak SEL100F28GM.
- Aby uzyskać maksymalną rozdzielczość pierwszego planu i piękne rozmycie tła na fotografiach wykonywanych w krótkie, zimowe dni, musisz szeroko otworzyć przysłonę.

Robert radzi też, jak zaplanować scenerię:
- Postaraj się, by w tle znalazły się skrzące się światła. Mogą to być lampki świąteczne, światła samochodów, lampy uliczne, wystawy sklepowe, oświetlenie bilbordów itp.
- Pamiętaj o odpowiednim ustawieniu modelki/modela. Odległość między aparatem a modelką/modelem powinna być taka sama jak między modelką/modelem a źródłem światła w tle.
- Odwołaj się do własnej inwencji twórczej, aby dodać efekty specjalne. Kiedy robiłem zdjęcia z efektem bokeh, używałem pryzmatu, który w połączeniu z optyką STF w obiektywie SEL10028GM pozwalał uzyskać pięknie wyglądające, zamazane, okrągłe plamy. Pryzmaty w ciekawy sposób załamują światło, przez co rezultat ich użycia jest trochę nieprzewidywalny. Z tego powodu zwykle muszę wykonać szereg prób, żeby znaleźć optymalne miejsce na pryzmat. Zwykle miejscem tym są rogi fotografii, bo przed modelem powstaje wtedy dodatkowy efekt bokeh.
- Jeśli chcesz wzbogacić fotografię jakimś specjalnym elementem, twórczo używaj na obiektywie innych narzędzi, na przykład wazeliny albo folii spożywczej.


 

.

W POGONI ZA ŚWIATŁEM

Fot. Jan Kirwol
  • Fot. Andrew Whyte
  • Fot. Robert Maschke
  • Fot. Jan Tichy
  • Fot. Kaupo Kikkas
  • Fot. Maki Galimberti
  • Fot. Petar Sabol

zobacz inne

  • NAUKA ZBLIŻEŃ

  • NATIONAL AWARDS - LAUREACI

  • VOUCHER NA RZECZ WOŚP

    FOTOGRAFUJE KATARZYNA PASKUDA

  • ALEŻ TO BYŁ ŚLUB!...